Continguts  

1. Introducció a la IA.

2. Definició d'agents racionals, metodologia de resolució de problemes i representació de coneixement.

3. Reconeixement de patrons

     3.1. Tècniques estadístiques. Espais de característiques.  Definicion bàsiques de la representació. El problema de la classificació automàtica i l'aprenentage supervisat i no-supervisat. Funcions de decisió. Assumpcions sobre les distribucions de les dades d'aprenentatge. Selecció de característiques. k-means.

     3.2. Tècniques estructurades. Xarxes semàntiques. Definicions bàsiques. El problema de la correspondència de grafs. Repàs a la representació amb matrius d'adjacència. Introducció de mesures de similitud.

4. Presa de decisions per exploració d'alternatives

     4.1. Cerca informada.  Nocions bàsiques sobre cerca i recordatori d'algorismes de cerca no-informada. Anàlisi dels algorismes de cerca: completesa, optimalitat i complexitat. Concepte d'heurística i exemples. Cerca infomada bàsica i òptima. A* i anàlisi de les propietats de l'A*. Concepte de factor de ramificació efectiu. Propietats interessants de les heurístiques. Cerca informada local. Problemes de la cerca local. Hill-climbing, steepest ascent.

     4.2. Cerca amb adversaris.  Definicions bàsiques. Algorisme del minimax. Exemples. Poda alfa-beta. Anàlisi de les complexitats. Modificacions al minimax: aprofundiment progressiu, poda heurística, heurística d'extensió singular (efecte horitzó). Exemples de funcions heurístiques.

     4.3. Cerca per a satisfacció de restriccions. Definicions bàsiques. Repàs de l'algorisme de Backtracking. Anàlisi de complexitat. Exemples en Prolog. Algorisme de Backtracking amb Forward checking. Aplicació a la interpretació de figures trièdriques.

5. Raonament

     5.1. Lògica.  Representació més general del coneixement. Repàs general de les eines bàsiques: mecanismes de raonament, deducció natural, resolució, formes normals i algorismes de canvi de forma, programació lògica, prolog. Problemes de la lògica per a la resolució de problemes de canvis d'estat. Càlcul de situacions. Mètode de Green. Problema del frame. Axiomes de marc de referència. Sistemes basats en regles. Definicions bàsiques: base de regles, memòria de treball, encadenament de regles. Exemples. Encadenament endavant i enrere. Anàlisi de l'encadenament endavant.

     5.3. Raonament amb incertesaRepresentació de coneixement amb incertesa o vaguetat. Aproximació basada en la definició de factors de certesa. Aproximació probabilística basada en les probabilitats condicionades i el teorema de Bayes. Aproximació basada en la teoria dels conjunts difusos. Aplicació en tots els casos a la propagació de la incertesa en coneixement representat en regles. Exemple de control difús d'un procés.  

6. Planificació de tasques

     Problemes de la cerca a l'espai d'estats. Cerca a l'espai de plans. Representació de plans d'ordre parcial. Planificació amb plans d'ordre parcial. Retrocés a l'espai de plans. Plans parcialment instanciats. Descomposició jeràrquica de plans. Anàlisi dels algorismes.