Saltar al contenido

2018-2019

ExperimentAI és un projecte impulsat i coordinat pel Centre de Visió per Computador de la Universitat Autònoma de Barcelona (CVC-UAB) amb la col·laboració i el finançament de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia – Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats.

ExperimentAI pretén contribuir la democratització a l’accés universal i la creació de coneixement per a totes les persones, impulsar l’alfabetització en l’àmbit de la intel·ligència artificial i la visió per computador, fomentar la participació ciutadana en processos ciència i innovació, despertar vocacions científiques, tot fent èmfasi en la qualitat i la importància de la investigació nacional.

El projecte està format per un total de 15 sessions, orientades a diferents públics, que es realitzaran de forma periòdica al Library Living Lab de la Biblioteca Miquel Batllori de Volpelleres, Sant Cugat del Vallès. Aquestes sessions s’emmarquen en cinc àrees: Mobilitat Autònoma, Humanitats Digitals, Salut Connectada, Comunicació i Xarxes Socials i Educació i món laboral. Els assistents aniran descobrint al llarg de les sessions els conceptes bàsics de funcionament dels algoritmes d’IA, amb demostracions i activitats interactives, sempre d’una forma lúdica, didàctica i participativa.

Aquesta iniciativa posiciona el Library Living Lab com un espai obert d’experimentació ciutadana, on explorar com la tecnologia transforma l’experiència vital de la gent, i on descobrir i participar en el co-disseny de la nostra societat.

ExperimentAI inclou una sèrie d’activitats presentades per dones investigadores, i farà èmfasi en el paper de les dones la ciènca i tecnologia. L’augment de presència de dones en aquestes àreas de coneixement suposa un dels reptes més importants amb els què ens trobem, i un àrea de molt interessant debat.

#ExperimentAI #dimecresalL3


Sessions

DEBAT -  07/11/2018, 18.00h | +16 anys
La primera sesión de ExperimentAI arrancó con un discurso inaugural de la mano de Joana Barbany, Directora General de Sociedad Digital de la Generalitat de Cataluña y regidora de Sant Cugat del Vallès. Seguidamente, el Dr. Fernando Vilariño, Director Asociado del CVC, y Alexandra Canet, responsable de comunicación del CVC y organizadora del proyecto, se encargaron de presentar el proyecto y explicar el contenido de cada una de las siguientes sesiones.

A continuación, se inició un debate abierto sobre la presencia de la Inteligencia Artificial y la Visión por Computador en nuestro día a día, así como sus usos y sus aplicaciones. El panel estuvo integrado por el Dr. Fernando Vilariño y Alexandra Canet, los estudiantes de doctorado del CVC Laura López y Marc Massana y Sigrid Vila, Bruno Moya y Oriol Baeza, tres estudiantes de Bachillerato que estuvieron recientemente de estancia en el CVC como parte de sus proyectos de investigación del instituto. Además, todos los miembros del público pudieron contribuir y detectar los diferentes retos que esta tecnología tiene que hacer frente en sus distintas áreas de experiencia.

1_debat_banner
_DSC6682
_DSC6684
_DSC6635
_DSC6638
_DSC6703
_DSC6725
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
1_debat_banner
_DSC6682
_DSC6684
_DSC6635
_DSC6638
_DSC6703
_DSC6725
previous arrow
next arrow

14/11/2018, 18.00h | +14 anys
La Intel·ligència Artificial ens ajuda a extraure informació de documents manuscrits i donar-li usos extraordinaris, com ara el del projecte XARXES, que està creant el facebook dels avantpassats de Barcelona.

La Intel·ligència Artificial ens ajuda a extraure informació de documents manuscrits i donar-li usos extraordinaris, com ara el del projecte XARXES, que està creant el Facebook dels avantpassats de diferents municipis al voltant de Barcelona. Aquest projecte ha desenvolupat tècniques informàtiques basades en la visió per computador per construir xarxes socials del passat a partir de la vinculació nominal dels habitants registrats en padrons de localitats limítrofes dels segles XIX i XX. S’ha experimentat amb els padrons de Sant Feliu de Llobregat i de Molins de Rei. L’extracció d’informació dels padrons s’ha fet mitjançant jocs informàtics creats especialment per a la participació ciutadana, que alhora recullen l’experiència dels arxivers com a curadors de documentació històrica. La informació obtinguda s’ofereix en accés obert a Internet de manera gràfica i pedagògica. Aquest projecte està contribuint a l’avenç de les humanitats digitals fomentant la preservació del patrimoni documental català, la transferència del coneixement des de l’acadèmia fins als ciutadans i la valoració del ciutadà com a generador de coneixement.

A aquesta sessió coneixerem a les investigadores que han estat treballant activament al projecte, la Dra. Alícia Fornés i la Dra. Joana Maria Pujades, i comprendrem la importància de combinar dues disciplines com són les ciències de la Computació i la Demografia per tal de donar-li sentit al nostre patrimoni històric.

2018 banner sessio 02
2018 foto sessio 02
2018 foto sessio 02
2018 foto sessio 02
2018 foto sessio 02
2018 foto sessio 02
2018 foto sessio 02
2018 foto sessio 02
2018 foto sessio 02
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
2018 banner sessio 02
2018 foto sessio 02
2018 foto sessio 02
2018 foto sessio 02
2018 foto sessio 02
2018 foto sessio 02
2018 foto sessio 02
2018 foto sessio 02
2018 foto sessio 02
previous arrow
next arrow

21/11/2018, 18.00h | +14 anys
Els ordinadors aprenen a fer moltes coses; una de les més difícils és aprendre a llegir text manuscrit o partitures de música. Com ho fem?

Els ordinadors aprenen a fer moltes coses; una de les més difícils és aprendre a llegir text manuscrit o partitures de música. Com ho fem? A aquesta sessió comprendrem la importància dels grafos i la identificació de patrons per tal de poder ensenyar a les màquines a comprendre diferents textos manuscrits. També veurem què és la Paleografia i la importància que té aquesta disciplina en l’extracció del coneixement emmagatzemat als documents antics. Veurem les dificultats lingüístiques amb les quals ens hem trobat i parlarem amb els investigadors que estan treballant dins d’aquesta àrea, alhora que veurem diferents demostracions de l’utilitat d’aquesta tecnologia.

2018 banner sessio 03
2018 banner sessio 03
previous arrow
next arrow

24/11/2018, 11.00h | de 8 a 12 anys
La Intel·ligència Artificial i la Visió per Computador poden predir el futur a curt o llarg termini amb una precisió molt elevada. Com ho fem? Ho aprendrem en aquest taller.

La Intel·ligència Artificial i la Visió per Computador poden predir el futur a curt o llarg termini amb una precisió molt elevada. Com ho fem? Ho aprendrem en aquest taller dedicat a nens de primària de 8 a 12 anys on treballarem els patrons i les sèries matemàtiques d’una forma divertida per descobrir la base dels algorismes intel·ligents.

2018 banner sessio 04
2018 banner sessio 04
previous arrow
next arrow

28/11/2018, 18.00h | +14 anys
Els cotxes autònoms són entrenats per no cometre cap errada. Descobrirem com ho fan els investigadors i provarem un món virtual, CARLA, referent internacional i desenvolupat amb Toyota i Intel.

Els cotxes autònoms són entrenats per no cometre cap errada. Descobrirem com ho fan els investigadors i provarem un món virtual, CARLA, referent internacional i desenvolupat amb Toyota i Intel.
Descobrirem dos móns virtuals, CARLA i SYNTHIA, que són emprats per ensenyar als cotxes autònoms a conduir. Per anar obrint boca, i abans de la sessió, podeu saber-ne més a les webs de cada projecte (en anglès):
CARLA
SYNTHIA
Desgranarem també el concepte de món virtual i d’anotació: la tasca en la qual un humà li ha d’anar ensenyant a l’ordinador els elements que hi ha dins de cada imatge de cara al fet que els ordinadors aprenguin, i com aquesta tasca encareix moltíssim les tasques de l’aprenentatge dels algorismes.

https://www.youtube.com/watch?v=D7H0rIL2ito&t=4s

2018 banner sessio 05
2018 banner sessio 05
previous arrow
next arrow

05/12/2018, 18.00h | +14 anys
Com funciona un algorisme intel·ligent? Perquè cal entrenar-lo? Veurem l'exemple del comptador de grans aglomeracions del Centre de Visió per Computador.

2018 banner sessio 06
2018 banner sessio 06
previous arrow
next arrow

12/12/2018, 18.00h | +8 anys
Ara que ja sabem com s'entrena el cotxe autònom, anem a competir contra ell dins del nostre simulador! Podràs guanyar a la màquina?

2018 banner sessio 07
2018 banner sessio 07
previous arrow
next arrow

19/12/2018, 18.00h | +14 anys
Com sap la Intel·ligència Artificial qui sóc? Com reconeixem l'edat i el gènere amb Visió per Computador? Descobreix-ho a aquesta sessió.

2018 banner sessio 08
2018 banner sessio 08
previous arrow
next arrow

09/01/2019, 18.00h | +18 anys
Cada cop fem servir més la visió per computador en temes de salut. Explorarem com aquesta tecnologia ajuda als metges en la detecció precoç del càncer de pulmó.

2018 banner sessio 09
2018 banner sessio 09
previous arrow
next arrow

16/01/2019, 18.00h | +18 anys
Aprendrem a escanejar en 3D i ho farem per preservar el nostre patrimoni, els Capitells del Monestir de Sant Cugat.

Descobrirem un innovador projecte de participació ciutadana per a preservar el patrimoni històric del Monestir de Sant Cugat mitjançant l’escaneig 3D dels capitells del seu claustre.

2018 banner sessio 10
2018 banner sessio 10
previous arrow
next arrow

23/01/2019, 18.00h | +16 anys
Pot una màquina detectar la nostra personalitat? I, si ho pot fer, com? Posarem a prova la tecnologia i descobrirem s'entrenen aquestos algorismes intel·ligents.

2018 banner sessio 11
2018 banner sessio 11
previous arrow
next arrow

30/01/2019, 18.00h | +18 anys
Cada cop fem servir més la visió per computador en temes de salut. A aquesta sessió explorarem com aquesta tecnologia ajuda a la detecció precoç del càncer de còlon.

2018 banner sessio 12
2018 banner sessio 12
previous arrow
next arrow

06/02/2019, 18.00h | +8 anys
L'estudi de la percepció visual és clau per comprendre la Visió Artificial. Veurem com ens enganya el nostre cervell i els límits de la percepció visual.

2018 banner sessio 13
2018 banner sessio 13
previous arrow
next arrow

13/02/2019, 18.00h | +14 anys
Presentarem i provarem un joc per ajudar a la comprensió de les matemàtiques i que ens dona informació sobre com s'apren i es crea l’estratègia matemàtica.

2018 banner sessio 14
2018 banner sessio 14
previous arrow
next arrow

20/02/2019, 18.00h | +14 anys
Sessió orientada a conèixer les novetats en matèria de conducció autònoma no solament en vehicles amb rodes, sinó també la recerca que s’està duent a terme en drons.

2018 banner sessio 15_MOBILITAT
2018 banner sessio 15_MOBILITAT
previous arrow
next arrow

(*) Activitat de la sèrie Dones i ciència, que aplega activitats on la recerca ha estat impulsada per dones científiques.
(**) Activitat vinculada en dissabte.

Equip participant

Twitter
Instagram
YouTube
LinkedIn