Saltar al contenido

Sessió 8: Digital Twins per la conducció del futur

Sessió 8: Digital Twins per la conducció del futur

Dimecres 13 de setembre de 2023

18:00 - 19:30 h

Biblioteca Francesc Cadel, Barcelona

Públic general

Eixos temàtics de la sessió:

Sobre la sessió:

Què és la conducció autònoma i en quin estat de desenvolupament es troba actualment? En aquesta sessió coneixerem com s’entrenen els vehicles autònoms, posant en manifest el valor afegit de l’ús de Digital Twins (bessons digitials) en la recerca per a la conducció autònoma.

A través de l’entorn de simulació CARLA, una plataforma de codi obert dissenyada per la recerca i la avaluació d’algoritmes de conducció autònoma, els assistents podran experimentar la conducció en un entorn virtual i contribuir a l’aprenentatge d’un dels nostres últims models de conducció autònoma en desenvolupament.

A més, coneixeran el projecte TDA, un ambiciós projecte que ha demostrat que la conducció autònoma es pot aplicar als entorns més hostils com carreteres de muntanya, fent circular un cotxe de forma autònoma per les carreteres de l’Alt Pirineu.

carla

El dia 13 de setembre, a la Biblioteca Francesc Candel, vam explorar de manera interactiva com s’entrenen els vehicles autònoms a través d’entorns de simulació entre altres metodologies.

Durant la sessió:

➡ Gabriel Villalonga, investigador del Centre de Visió per Computador (CVC), va contextualitzar la temàtica de la sessió introduint als assistents al món de la intel·ligència artificial (IA), la visió per computador i les seves aplicacions; i parlant sobre què és la conducció autònoma i en quin punt de desenvolupament es troba actualment.

➡ Per altra banda, Rubén Abad, gestor de projectes en mobilitat autònoma al CVC, ens explicava que la IA requereix moltes dades i molt variades per aprendre a conduir. És per això que s'utilitzen entorns de simulació, com és el cas del simulador CARLA, per fer rèpliques virtuals d'entorns reals. Aquestes rèpliques que anomenem Digital Twins o Bessons Digitals ens permeten recopilar dades per entrenar models de intel·ligència artificial facilitant i accelerant l'entrenament i validació de sistemes de mobilitat autònoma. Els assistents van poder interactuar amb el simulador gràcies a la instal·lació "Digital Twins per a la conducció del futur" que ha estat desenvolupada com a part del projecte europeu CloningDCB*.

També vam descobrir com al CVC vam crear un digital twin d'una zona de l'Alt Pirineu amb el simulador CARLA al projecte de recerca de conducció autònoma al medi rural, així com, l'experiència del nostre equip implementant la metodologia d'aprenentatge per imitació tant a la prova pilot als Pirineus com als experiments de recerca a la Universitat Autònoma de Barcelona.

L'ús d'eines d'IA aplicades a la mobilitat autònoma té un gran potencial, però també presenta reptes ètics. Quina percepció tenim sobre l'impacte d'aquesta tecnologia a la societat ❓❓

➡ Núria Martínez, responsable de Comunicació del CVC, i Jorge Clusa, especialista de Comunicació també al CVC, van dinamitzar una activitat on els assistents van haver d'identificar el nivell de risc (segons la classificació que proposa la Comissió Europea) que li veien a les tecnologies que els hi vam mostrar durant la sessió. La ciutadania es va mostrar participativa i ens va permetre reflexionar conjuntament sobre el risc, les oportunitats i els límits d'aquestes tecnologies de IA.

A continuació us deixem un recull de fotografies de la sessió.

DSC190207
DSC190207
_DSC2980
_DSC2980
DSC183020
DSC183020
DSC2995
DSC2995
DSC190338
DSC190338
DSC2978
DSC2978
previous arrow
next arrow
DSC190207
_DSC2980
DSC183020
DSC2995
DSC190338
DSC2978
previous arrow
next arrow

*El projecte CloningDCB [TED2021-132802B-I00] està finançat per:

Biblioteca

Biblioteca Francesc Candel

Carrer de l'Amnistia Internacional, 10

08038 Barcelona

bib_francesc_candel
RS15358_Logo_Biblioteca_Francesc_Candel_Negre
Twitter
Instagram
YouTube
LinkedIn