El CVC i 10 instituts avançant cap al reciclatge intel·ligent

Un projecte de recerca científica i innovació pedagògica per a respondre un repte social

El Programa recerca, creació i servei, impulsat per la Direcció General d’Innovació, Digitalització, Currículum i Llengües de la Generalitat de Catalunya, fomenta els aprenentatges competencials a partir de reptes proposats per entitats i centres de recerca catalans. L'alumnat triarà el seu projecte i contribuirà a la societat elaborant productes i serveis. 

La innovació pedagògica unida amb la recerca científica pot ser un motor poderós pel canvi social. A través de la col·laboració entre centres de recerca i centres educatius és possible desenvolupar o explorar solucions noves i creatives per a respondre als diferents reptes socials, com és el cas del reciclatge. 

Això ho hem viscut amb la recent col·laboració del CVC amb 10 instituts de Catalunya, en el marc del programa d’innovació pedagògica Recerca, creació i servei (RCS), impulsat per la Direcció General d’Innovació, Digitalització, Currículum i Llengües del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Aquest programa té l’objectiu de fomentar l’interès i el compromís dels joves pel que passa al seu entorn, amb un aprenentatge que fomenta l’autonomia i els capacita per interpretar i intervenir en el món, a través del desenvolupament competencial i cultural. Per fer-ho, es parteix d’un repte derivat de necessitats reals que plantegen entitats de l’entorn i que es concreten en l’elaboració de productes i serveis per part de l’alumnat.  

El repte 

El CVC ha participat com a entitat col·laboradora, plantejant un repte al voltant del reciclatge intel·ligent. En aquest projecte, es va plantejar el repte d’ajudar-nos a recollir dades de diferents productes (residus) per ampliar la base de dades que estem creant al CVC i dissenyar una aplicació mòbil que contribueixi a la gestió i conscienciació del reciclatge. 

"Reciclar és important per mantenir la salut del nostre entorn i del nostre planeta i contribuir a un futur més sostenible. El cicle de reciclatge comença a les llars, així que és important que fem una separació dels nostres residus de forma correcta i responsable. Però a vegades tenim certs dubtes a l’hora de saber a quin contenidor hem de llançar un material o residu concret. La tecnologia, però, pot ser molt útil en aquests casos. Des del CVC volem crear, amb l’ajuda dels estudiants, una aplicació mòbil que ajudi a la ciutadania a reciclar correctament. Utilitzant Visió per Computador, l’app detecta els residus i indica quin contenidor s’han de dipositar, fent que el reciclatge sigui més senzill i eficient per als ciutadans."

En aquest repte del reciclatge intel·ligent han participat un total de 10 centres de diferents indrets de Catalunya, al voltant de 240 alumnes. Concretament, els centres participants han estat els següents: 

Primer torn: 

● Institut Escola Daniel Magrané
● Institut Guindàvols
● Institut Vilafranca 2
● Institut Tapiró
● Institut Joan Puig i Ferreter

Segon torn: 

● Institut de Gurb
● Institut Les Margues
● Institut Serra de Noet
● Institut Priorat
● Institut del Voltraganès

Desenvolupament del repte 

Primerament, els alumnes han estat ampliant la base de dades per a reconèixer productes, fent fotografies als productes de supermercat o que tenien per casa i etiquetant-los adequadament amb eines professionals. D’aquesta manera poden conèixer la importància de l’etiquetatge, fonamental per entrenar la intel·ligència artificial perquè aprengui a realitzar tasques com reconèixer objectes. A més a més, els alumnes han après a recollir dades, dissenyar una aplicació mòbil, identificar materials i reflexionar sobre el reciclatge. També s'ha fomentat la creativitat i la innovació en els diferents centres educatius, amb l’adaptació del projecte a les seves necessitats i a la zona on es trobaven. Aquest enfocament permet que els estudiants s'involucren activament en el projecte de reciclatge intel·ligent, contribuint a un futur més sostenible i conscient amb el medi ambient. 

Com a resultat, la base de dades es va ampliar i l’alumnat va aprofundir en la importància del reciclatge, presentant els resultats en formats com vídeos, infografies i inclús aplicacions per a diversos tipus d’usuaris.

La col·laboració ha estat crucial en aquesta iniciativa. Gràcies a la combinació de l’experiència tecnològica del CVC i la creativitat de l'alumnat i del professorat.