La recerca del CVC des dels ulls dels alumnes del grau de Comunicació Interactiva de la UAB

La recerca del CVC des dels ulls dels alumnes del grau de Comunicació Interactiva de la UAB

Conèixer a fons com es gestiona i desenvolupa un projecte de recerca i innovació i divulgar-ho a la societat: aquesta ha estat la missió de l’alumnat del grau de Comunicació Interactiva de la UAB durant els últims mesos. I ho han fet a través de cinc projectes de recerca del CVC capdavanters, cadascun d’ells amb les seves pròpies particularitats, àmbits d’aplicació i impacte. 

El seu principal repte ha estat conèixer el procés de gestió i desenvolupament d’un projecte en l’àmbit de la recerca i aterrar la complexitat del llenguatge científic a un nivell divulgatiu, contribuint, d’aquesta manera, amb la missió del CVC de disseminar i donar a conèixer a tots nivells i públics la nostra recerca i activitat. A més, ho han fet a través de dos formats de comunicació innovadors: un breu vídeo divulgatiu per a xarxes socials i una infografia.

Vols conèixer els resultats? Acompanya’ns en aquest viatge a través de les experiències interactives elaborades pels estudiants!

El punt de partida: col·laboració CVC – Facultat de Comunicació de la UAB

Els vídeos i infografies que es mostren a continuació son el resultat de la col·laboració del CVC amb la Facultat de Comunicació de la UAB en la prova pilot d’una activitat docent de l’assignatura de “Gestió i presentació de projectes”. L'objectiu de l’activitat d’avaluació s’emmarca dins de la gestió de projectes amb el propòsit de respondre a necessitats reals d’una institució.

L’assignatura de ‘Gestió i presentació de projectes’ s’imparteix en el segon semestre del tercer curs del grau de Comunicació Interactiva. Durant aquest curs acadèmic 2021 - 2022 ha tingut 43 alumnes matriculats i s’ha impartit per primera vegada perquè aquests estudiants formen part de la primera promoció d’aquest grau.  

En aquest sentit, els docents de l’assignatura Oskar Hernández i Marta Portalés i amb el suport de la coordinadora Carmina Crusafon, han estat treballant amb el sots-director del CVC, Fernando Vilariño, i l’equip de comunicació del CVC (Laura Martin, Jorge Clusa i Núria Martinez) en la ideació i participació conjunta en aquesta prova pilot. 

El 19 d’abril, l’alumnat de l’assignatura de Gestió i presentació de projectes va visitar el CVC per a conèixer de primera mà i aprofundir en els projectes que se’ls hi havia assignat. Després d’una explicació general sobre el CVC i un recorregut a través de diverses demostracions tecnològiques, els alumnes es van dividir en grups per entrevistar al personal del CVC involucrat en els corresponents projectes i començar a treballar en els seus encàrrecs.

Els resultats:

Amb l’objectiu de contribuir en la difusió i coneixement dels projectes de recerca del CVC, es va encarregar a l’alumnat d’elaboració de dos productes comunicatius: una infografia i un vídeo divulgatiu. En total, s’han elaborat 9 infografies i 9 vídeos de 5 projectes de recerca del CVC diferents. A continuació, s’exposen alguns vídeos i infografies resultants:

1. AllRead i els sistemes de lectura intel·ligents

De la mà de l’investigador Lluis Gómez, els alumnes han descobert com els ordinadors interpreten la informació escrita en els entorns humans i la importància d’aquesta tasca per a realitzar la majoria d’activitats quotidianes. A més, també han pogut veure un exemple de com el coneixement generat en un centre de recerca es pot arribar a convertir en els fonaments d’una empresa competitiva en el mercat, que crea llocs de treball qualificats i genera un gran valor afegit a l’economia i al desenvolupament regional. Aquest és el cas d’AllRead, spin-off del CVC, que va néixer l’any 2019.

En aquest vídeo, realitzat per Míriam Llonch, Maria Masip, Montse Mateu, Nora Ubiria i Alex Torrico, s’explica AllRead com el resultat de la conjunció de la recerca amb les necessitats del mercat.

2. XARXES: visió per computador, demografia històrica i ciència ciutadana per a desenvolupar la xarxa social dels nostres avantpassats

Un altre grup es va encarregar de la divulgació del projecte XARXES, un projecte liderat pel CVC i el Centre d’Estudis Demogràfics (CED) que ha desenvolupat eines de visió per computador per processar i contextualitzar de forma automàtica la informació continguda en documents històrics com ara padrons i registres parroquials i civils per a crear una “xarxa social històrica”. Els alumnes han parlat amb el Dr. Oriol Ramos, que els hi ha mostrat tots els detalls del projecte i la importància que ha tingut la participació ciutadana per a la reconstrucció de la història i la preservació del nostre patrimoni. 

D’aquesta manera ho mostren Roger Bach, Andrea Blanco, Esther Bonjorn, Marc Celeiro, Marc Grasa i Francisco Vieira en el seu vídeo:

3. Mobilitat autònoma: el simulador CARLA i transport públic autònom al medi rural

L’alumnat ha conegut i experimentat amb CARLA, un simulador de codi obert sense ànim de lucre dissenyat pel CVC amb el finançament i la col·laboració d’Intel, per al desenvolupament, l’entrenament i la validació de sistemes de conducció autònoma urbana. A més, han conegut, a través de les explicacions de Ruben Abad, el projecte en el marc del Programa de recerca i innovació en tecnologies digitals Avançades (projectes TDA) de la Generalitat de Catalunya que lidera el CVC per tal de desenvolupar un pilot de vehicle autònom en un entorn rural.

Així ho expliquen els alumnes Miquel Coll, David Fortuny, Alex García, Micaela Garrido i Marc González a través del seu vídeo:

4. Reciclatge intel·ligent: tecnologia al servei de la preservació del medi ambient

De la mà de Coen Antens, responsable de la unitat d’innovació tecnològica del CVC, l’alumnat ha pogut conèixer dues solucions en les que treballa el CVC en el marc del reciclatge: l’aplicació per al la identificació i classificació de residus a les llars (aplicació a nivell d’usuari) i el reconeixement i classificació de plàstics a les plantes de reciclatge mitjançant càmeres hiperespectrals (aplicació a nivell industrial).

A través d’aquest vídeo, Andrea Algarra, Judit Alonso, Ana Calderon, Alba Gónzalez i Lidia Gregorio han mostrat aquestes dues aproximacions per avançar cap reciclatge intel·ligent i cap a un futur més verd i sostenible.

5. El GPS del pulmó: la broncoscòpia del futur

A través de les explicacions del Dr. Carles Sànchez, l’alumnat ha conegut un projecte d’IA aplicada a la salut i al benestar social: el GPS el pulmó,  una eina d'exploració no invasiva per a la planificació de la intervenció i la navegació de possibles lesions pulmonars. Aquesta eina implica la localització d'una lesió pulmonar i el càlcul d'una ruta per tal de planificar intervencions de biòpsia i generar instruccions llegibles pel metge per arribar a les lesions pulmonars.

Els alumnes Brian Abascal, Cristian Alonso, Max Aragall, Rayan Barkat, Daniel Diaz i Deiner Ortega mostren els beneficis, oportunitats i reptes d’aquest projecte, així com la trajectòria del Dr. Carles Sánchez, en aquest vídeo:

Infografies:

Després de posar en comú els resultats, tant l’alumnat i el professorat com l’equip del CVC, hem fet una valoració molt positiva d’aquesta activitat docent col·laborativa. Des de la coordinació de l’assignatura s’ha manifestat al CVC la voluntat de repetir aquesta activitat de cara al curs vinent 2022 – 2023, proposta que des del CVC hem vist molt positiva.

*Tots els vídeos i infografies mostrades en aquest article son treballs docents realitzats en el marc de l’assignatura de Gestió i presentació de projectes del Grau de Comunicació Interactiva de la Universitat Autònoma de Barcelona.